עבודה חינוכית עם נערים ונערות במצבי הימנעות חברתית, ביישנות וחרדה
מניסיון שצברנו בדרור בתי חינוך, רוב המקרים של חרדות חברתיות נובעים מנסיבות חיים שונות שניתן לשנות ולשפר ולא בשל בעיה אישית, פנימית או נפשית של ילד כזה או אחר.
מהו מרחב פוטנציאלי ומדוע הוא חשוב לענייננו?
מרחב פוטנציאלי הוא מושג של וויניקוט המתאר את המרחב שבין המציאות הפנימית שלי כאדם ובין המציאות החיצונית – הכללית. אפשר לדמיין אותו כמרחב שלישי – לא המציאות הפנימית שלי ולא המציאות החיצונית של העולם והחברה אלא מרחב המצוי ביניהן. זהו מרחב כמו משחקי שבו הפנים והחוץ נפגשים באופן מקדם, כך שהאדם, בתנועתו הספונטנית, פוגש או רוכש משהו מהעולם החיצוני, משנה אותו ומאפשר לעצמו להשתנות באמצעותו. בפדגוגיה החברתית, יצירתו של מרחב כזה "בין החוץ והפנים" מאפשר לחלום, אך גם ליצור ולהגשים. זוהי פעולה שיש בה היבט משחקי אך היא גם שואפת להשפיע על המציאות החיצונית.
המרחב הפוטנציאלי מאופיין ביחסים ומפגש, במשחק, יצירה, תרבות, למידה ורעיונות. כפי שוויניקוט הגדיר זאת – "הוא המקום שבו אנו נמצאים רוב זמננו, לבטח כאשר אנו נהנים" או "ניסיתי להסב את תשומת הלב לחשיבותו של אזור שלישי, אזור המשחק, המתרחב לחיים יצירתיים ותרבותיים... מיקמתי את אזור חוויתי מהותי זה במרחב פוטנציאלי שבין האינדיבידואל לסביבה". במסגרת מרחב פוטנציאלי השאלה מה בא מבחוץ ומה בא מבפנים מושהית ופנים וחוץ נוגעים זה בזה בתנועת ריקוד המאפשרת לאדם לגלות משהו חדש ולחוש בעל ערך.
למרות שוויניקוט עסק בנושא המרחב הפוטנציאלי בעיקר סביב אם ותינוק, המשמעות של המושג והרעיון הפכה למשמעותית מאוד כלפי ילדים ומתבגרים שחוו בחייהם קושי, מצוקה ופגיעה – ילדים שחוו מציאות חיצונית קשה ומאכזבת. במציאות כזו, ובמיוחד סביב אירועים קשים כמו מלחמה, המציאות החיצונית "מתנגשת" עם המציאות הפנימית של היחיד ומרחב הביניים מצטמצם ונחלש. ההתנגשות המטאפורית הזו גורמת להופעת מצב הישרדותי, שבו נחלשים ואף נעלמים יסודות כמו הומור, יצירה, למידה ומשחק. זהו מצב מעיק, מחליש ומאיים ואם הוא הופך לקבוע, התוצאה יכולה להיות מרה בהיבטים רבים, לבטח בקרב ילדים ומתבגרים. אלא שאין זו גזרה משמיים – ניתן ליצור מרחבים פוטנציאליים שיתנו מענה משמעותי למצבים כאלו. על פי גישתו של וויניקוט, מרחב פוטנציאלי חינוכי עשיר ומשמעותי, במיוחד במצבים של טלטלה, עוני ומצוקה מתמשכת הוא מפתח מרכזי למפגש מחודש וחיובי עם המציאות וליצירת המשך חיים של משמעות, ערך ותקווה. מכאן גם העניין החשוב כרגע למציאות שלנו כרגע בזמן המלחמה – ביסוס של מרחב פוטנציאלי יאפשר ליחיד ולקבוצה לפתח אנושיות וחוסן, להחלים ולהתחזק מאירועים קשים שהתרחשו או מתרחשים במציאות החיצונית מבלי לסגת רק פנימה או לחילופין רק לתפקד ולהדחיק כל סממן לרגש ואנושיות. בעזרת למידה, משחק, יצירה ובעיקר יחסים חברתיים, היחיד יוצר מפגש מחודש, חיובי, בין הפנים לחוץ ומתאפשרת חזרה טובה ומשמעותית למציאות.
מה מאפיין מרחב פוטנציאלי חינוכי טוב ועשיר?
לסיום – בתי הספר וגני הילדים עשויים להיות מרחבים פוטנציאלים מעולים בתקופה הזו. התפקיד שלהם בהיבט הזה הוא לאפשר לילדים שחוו קטיעה בהמשכיות המציאות, מצוקה, אכזבה ואפילו משבר עמוק וטראומה, מקום יציב ועוטף לחזק ולהבריא בו את החיבור בינם לבין המציאות. בתי הספר עושים זאת על ידי תשומת לב ומודעות גבוהה להיותם "מרחב ביניים" – לא מקום טיפולי (פנימי) וגם לא בית ספר בימים רגילים ו"שגרתיים", אלא מרחב שלישי שיכול להיות גם זמני, שמאפשר מפגש מחודש בין הפנימי לחיצוני ויצירת בסיס מחודש לחוויה של אמון, ערך ומשמעות. אם בית הספר יעגון בחוסר איזון על היותו אך ורק מרחב פנימי או אך ורק מרחב חיצוני-פורמלי, התוצאה תהיה חוסר התאמה לצרכי הילדים וחוויה של צרימה ושל עימות. איזון מתאים, ובעיקר תהליך מתפתח מתלות לנפרדות בריאה יאפשר לילדים ולצוות חוויה של משמעות גדולה. יש חשיבות רבה שחברי הצוות יכירו את המושגים, את הסיפור ואת התהליך המדובר וינסו לחשוב ולפרש כיצד יוצרים יומיום חינוכי שהוא "מרחב ביניים" מעולה, לבטח לתקופה הקרובה. כך הם יוכלו לממש באופן טוב יותר את תפקידם כרגע.
[1] דונלד וויניקוט (באנגלית: Donald Woods Winnicott; 7 באפריל 1896 – 28 בינואר 1971) היה רופא ילדים ופסיכואנליטיקאי אנגלי, מממשיכי דרכם של זיגמונד פרויד ומלאני קליין. פיתח את הטיפול הפסיכולוגי בילדים באמצעות [1]טיפול במשחק. אחד מהמושגים המכוננים בהגותו הוא "המרחב הפוטנציאלי".
מניסיון שצברנו בדרור בתי חינוך, רוב המקרים של חרדות חברתיות נובעים מנסיבות חיים שונות שניתן לשנות ולשפר ולא בשל בעיה אישית, פנימית או נפשית של ילד כזה או אחר.
לעיתים, תפקידו של חינוך רגיש הוא לנסות לאחות מעט את קרעי הסיפורים, קרעי הזמן והשפה, שהפכו לקרעים בזיכרון האישי והחברתי של יחידים וקבוצות
הפרק השני מתוך הספר "בית ספר לזיקה" – בו נביט על המשמעות של לשים את היחסים במרכז הפעולה החינוכית